Edith Devriendt - Van Cauwenberge

Mevrouw Devriendt begon 38 jaar geleden in Gent met het organiseren van cursussen voor gezins- en bejaardenhelpsters. De zaken moesten van bij het begin vooruit gaan voor haar en doelen zo snel mogelijk bereikt. Zij ging tekeer met een vastberadenheid en illustreerde elke dag weer dat wat anderen voor onmogelijk hielden, met de nodige lef en de juiste aanpak, best mogelijk was. Hoewel niet iedereen er even goed kon mee omgaan, had Edith een aanstekelijke invloed op zeer veel van haar medewerkers en met haar leiderschapstalent kon ze mensen door een vuur doen gaan. Dynamisme was ongetwijfeld een belangrijk aspect van haar persoonlijkheid.

Een ander kenmerk van haar was haar ongekunsteldheid. Edith was authentiek in alles en nog wat en bleef in alle omstandigheden haar eigenste zelve. Het maakte haar niet uit of ze te maken had met de minister, een directeur-generaal of één van haar personeelsleden. Als ze wat te zeggen had nam ze geen blad voor haar mond. Dat bracht haar soms in netelige situaties waar de meesten van ons gehavend zouden uitkomen. Niet zo Edith.

Zij had de wonderbaarlijke gave om een gepaste wending te geven aan het gesprek en er op de koop toe nog sympathiek uit te komen ook. Edith dacht vooruit en zag in overheidsmaatregelen onmiddellijk de opportuniteiten voor Solidariteit voor het Gezin. Later, zo bleek, waren het meesterlijke zetten van haar om tientallen projecten tegelijk te starten. Want zo benutte ze kansen die later nooit meer terug kwamen. Van een onbetekenend sociaal dienstje, bracht ze ‘haar’ Solidariteit voor het Gezin in tien jaar tijd tot één van de grootste zorgaanbieders van Vlaanderen.

Edith was een humanist van het zuiverste soort en bond op haar eigen manier de strijd aan tegen gevestigde waarden die het belang van instituten boven het belang van de mens probeerden te stellen. Mensen wisten dat ze bij haar terecht konden om het over hun persoonlijke problemen te hebben. Het inspireerde haar om haar ideaal verder te zetten.

Ik wil Stichting Edith Devriendt steunen
Edith Devriendt - Van Cauwenberge

Steun aanvragen

Ken je iemand die in een moeilijke situatie zit waardoor het financieel moeilijk is om de kinderen in het gezin alle kansen te geven om toe te treden tot een hobbyclub (gericht op sport of cultuur)?

Vraag hier uw steun aan